5.3.09

Han hatade henne för hon var ung och söt och könlös, för att han ville ligga med henne och aldrig skulle få det...

Jag läste ut Johan Kindes Någon sorts extas igår. Jag gick runt ett tag och var nervös över hur den skulle sluta. 2/3 av boken var så himla lyckliga och allt jag kunde tänka på var att det fan inte skulle kunna sluta så, för en bok måste ju ha en poäng - ingen bok kan handla om att bara vara lycklig och inte göra ett skit förutom att gå runt och hålla handen med den snyggaste tjejen, ha de bästa sexet, dricka den bästa spriten. Ingen bok.

Jag hade rätt för under de sista kapitlen gick allt åt helvete för vår huvudperson Julian (som jag nog blev lite kär i någonstans under de första kapitlen). Den snygga tjejen ligger med äcklig fransman och knarkar. No more sex for you mister (förutom det där tomma, officiellt kravlösa men ack så kravfyllda sexet förstås) och spriten, ja den var inte så jävla bra längre. Och så dog mamman. Förlåt om jag spoilar slutet på en annars rätt mysig bok. Den gjorde mig lite rödrosig någonstans i mitten, när solen sken som mest och klyschorna haglade tätt, men ändå blev jag lite irriterad. För allting stod och stampade. Obviously så stampade den innan avgrundet. Intressant.

Nu läser jag 1984 av George Orwell som står med på listan över böcker att läsa innan jag dör. Jag har inte kommit så långt, men den skrämmer mig. Jag gillar det.

Inga kommentarer: